Makiyyah dan Madaniyyah

Terdapat 3 perbezaan diantara ulama tentang definisi dan perbezaan antara ayat/surat makiyyah dan madaniyyah:

Pertama: Disebut Al Makky kerana ayat/surah tersebut diturunkan di Makkah, sedangkan dikatakan Al Madiny adalah yang diturunkan di Madinah. Termasuk ayat Makiyyah adalah ayat-ayat yang diturunkan pada Rasulullah s.a.w. di daerah yang sepi di Mekah seperti di Mina, Arafah, dan Hudaibiyyah. Begitu juga termasuk ayat madaniyyah adalah ayat-ayat yang diturunkan pada Rasulullah s.a.w. di daerah yang sepi di Madinah seperti di Badar dan Uhud. Sebagaimana dijelaskan, bahawa definisi ini dipandang berdasarkan tempat turunnya wahyu (tidak berdasarkan zaman, jadi meskipun diturunkan selepas Hijrah, boleh jadi ayat yang diturunkan tetap makiyyah seperti beberapa ayat yang turun di Makkah setelah Fathul Makkah). Dikatakan bahawa definisi ini tidak tepat dan tidak dapat mewakili erti yang sebenar dari Al Makky dan Al Madiny, kerana definisi ini tidak dapat mencakupi ayat-ayat yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. di negeri-negeri selain Makkah dan Madinah, seperti beberapa firman Allah ‘azza wa jalla yang bermaksud :

"Sekiranya yang kamu serukan kepada mereka ada keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, niscaya mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: “Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersamamu.” Mereka membinasakan diri mereka sendiri, dan Allah Mengetahui bahwa mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." (QS. At Taubah : 42)

Kedua: Disebut Al Maky kerana ayat tersebut mengandungi seruan pada orang-orang kafir penduduk Makkah, sedangkan dikatakan Al Madiny kerana ayat tersebut mengandungi seruan pada penduduk Madinah yang sebahagian besar telah beriman dengan apa yang telah diturunkan pada Rasulullah s.a.w. Ayat-ayat yang dimulai dengan ayat yang bermaksud (wahai orang-orang yang beriman) adalah termasuk ayat Madaniyyah kerana pada umumnya digunakan untuk menyeru penduduk Madinah yang majoriti telah beriman, ayat-ayat yang dimulai dengan (wahai manusia) adalah termasuk ayat Makiyyah kerana pada umumnya digunakan untuk menyeru penduduk Makkah yang majoriti masih berdiri diatas agama kemusyrikan, ayat-ayat yang dimulai dengan ayat yang bermaksud (wahai bani Adam) juga termasuk ayat Makiyyah. Namun definisi inipun dianggap kurang tepat, Muhammad Abdul ‘Azhim Az Zarqony menjelaskan bahawa selain ketiga khitob (seruan) diatas, ternyata banyak dijumpai khitob yang lain seperti firman Allah ‘azza wa jalla pada awal surat Al Ahzab, yang bermaksud: 

"Hai Nabi, bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana". (QS. Al-Ahzab: 1)

Ketiga: Disebut Al Makky kerana surah/ayat tersebut turun sebelum hijrahnya Rasulullah s.a.w.ke Madinah, dan disebut Al Madiny kerana surah/ayat tersebut turun setelah hijrahnya Rasulullah s.a.w.ke Madinah, meskipun surah/ayat tersebut diturunkan di Makkah. Salah satu  dari definisi ini adalah ayat yang diturunkan di Makkah sesudah hijrahnya Nabi s.a.w.tetap dikatakan ayat al madaniyyah, misalnya firman Allah ‘azza wa jalla yang bermaksud: 

"…pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam sebagai agama bagimu…" (QS. Al Maidah : 3)

Ayat ini adalah al- madaniyyah meskipun diturunkan di ‘Arafah (Makkah) sebagaimana dijelaskan oleh Umar ibn Khatthab radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata “Demi Allah, aku sungguh mengetahui bila dan hari apa ayat ini diturunkan, iaitu diturunkan kepada Rasulullah s.a.w pada yaumil ‘Arafah, hari Jumat” (Muttafaqun ‘alaih)


Kredit: www.bagussetiawan.wordpress.com




Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

0 comments

Leave a Reply