Manhaj cara bacaan Duri dan Susi

1) Antara dua surah :basmalah,saktah,wasl, melainkan antara surah Anfal dan Al-Taubah dengan qat’, saktah dan wasl (semuanya tanpa basmalah).

2) Al-Susi idgham mutamathilain (الرحيم ملك), mutaqaribain (وشهد شاهد) dan mutajanisain (ربكم أعلم بكم) dengan syarat-syaratnya.

3) Mad Muttasil dengan tawassut. Mad Munfasil : al-Duri qasr dan tawassut. Al-Susi qasr sahaja.

4) Tashil hamzah kedua pada hamzatain min kalimah bersama dengan idkhal antara kedua-dua hamzah tersebut.

5) Isqat hamzah pertama pada hamzatain min kalimatain yang sama baris.Ibdal hamzah kedua tidak sama baris seperti Ibn Kathir.

6) Riwayat al-Susi : Ibdal hamzah sakinah (المؤمنون، اطمأننتم، الذئب), melainkan tempat-tempat yang dikecualikan.

7) Idgham dhal (إذ) pada huruf-huruf khusus seperti (إذ دخلوا), dal (قد) pada huruf-huruf tertentu (فقد ظلم), ta’ ta’nith pada sesetengah huruf (كذبت ثمود). Juga idgham lam (هل) pada (هل ترى من فطور) (al-Mulk) dan (فهل ترى لهم من باقية) (al-Haqqah) dan idgham sesetengah huruf sakinah pada sesetengah huruf yang dekat makhraj dengannya (فنبذتها،عذت ، ومن يرد ثواب)

8) Taqlil alif ‘rumah’ ya’ yang berwazan (فعلى) (fath ya’) seperti (السلوى) atau kasrah fa’ seperti (سيماهم) atau dommah fa’ (المثلى). Imalah alif ‘rumah’ ya’ jika berada selepas ra’( اشترى، الذكرى، النصارى )juga jika selepas alif ada ra’ maksurah di hujung kalimah ( وعلى أبصارهم، من ديارهم). Imalah juga pada alif yang berada antara dua ra’ dengan syarat ra’ kedua maksurah dan berada di hujung kalimah (الأبرار،الأشرار). Al-Duri imalah perkataan (الناس) yang majrur.

9) Waqf ta’ maftuhah dengan ha’ ( بقيت الله، إن شجرة الزقوم ).

10) Fath ya’ idhofah jika selepasnya ada hamzah qat’ maftuhah (إنى أعلم) atau maksurah (فإنه منى إلا من اغترف غرفة بيده ). Juga pada hamzah wasl yang ada lam takrif (لا ينال عهدى الظالمين ) dan hamzah wasl yang tiada lam takrif (هرون أخى اشدد).

11) Ithbat sesetengah ya’ zaidah ketika wasl seperti (أجيب دعوة الداع إذا دعان).



Kredit : Dinamika Ilmu Qira'at Qura'niyyah
Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

1 comments

  1. Semoga bermanfaat dunia-akherat. Amin

Leave a Reply