Manhaj cara bacaan Hisyam dan Ibn Zakuan

1)Antara dua surah sama seperti Abu ‘Amru.

2)Tawassut pada mad munfasil dan muttasil.

3)Hamzatain min kalimah dengan tashil dan tahqiq pada hamzah kedua bersama idkhal jika hamzah tersebut maftuhah. Dibaca dengan tahqiq bersama idkhal atau tidak jika hamzah kedua maksurah atau madhmumah. Bacaan ini semuanya untuk Hisyam sahaja, manakala Ibn Zakuan sama seperti Hafs.

4)Ibdal hamzah di hujung kalimah ketika waqf untuk Hisyam sahaja.

5)Riwayat Hisyam idgham dhal ( إذ ) pada sesetengah huruf seperti ( إذ تبرأ الذين اتبعوا ). Kedua-dua rawi idgham dal pada tha’ ( ومن يرد ثواب ), tha’ pada ta’ ( لبثت، لبثتم ) (di mana sahaja),dhal pada ta’ ( أخذت، أخذتم ) (dalam apa bentuk).

6)Hisyam imalah alif ( إناه ) (al-Ahzab), ( ومشارب ) (Yasin), ( عابدون وعابد ) (al-Kafirun) dan ( ءانية ) (al-Ghasyiyah).

7)Hisyam baca ( إبرهيم ) pada sesetengah tempat dengan fath ha’ dan alif selepasnya.

8)Ibn Zakuan imalah alif pada ( جاء ، شاء ) di mana sahaja dan bagaimana bentuk dan lafaz-lafaz ( حمارك ، عمران، ولأكرم، كمثل الحمار ، إكراههن، المحراب ).

9)Ibn Zakuan baca ( وإن إلياس ) dengan wasl hamzah.





Kredit : Dinamika Ilmu Qira’at Qur’aniyyah




Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

0 comments

Leave a Reply