Manhaj cara bacaan Bazzi dan Qunbul

1) Membaca basmalah diantara dua surah kecuali antara surah al-Anfal dan surah at-Taubah.

Dalil as-Syatibiah dalam bab Basmalah :


وَبَسْمَلَ بَيْنَ السُّورَتَيْنِ بِسُنَّةٍ رِجّالُ نَمَوْهَا (دِ)رَيَةً وَتَحَمُّلَا

2) Menghazaf huruf alif pada kalimah (مَالِكِ) di dalam surah al-Fatihah menjadi (مَلِكِ).

Dalil as-Syatibiah dalam bab Ummul Quran :

وَمَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (رَ)اوِيهِ (ن)اصِرُ


3) Menggantikan huruf “ ص” kepada huruf “ س ” pada kalimah “صراط ” dan “ الصراط ” yang terdapat di dalam al-Quran menjadi “ سراط” dan “ السراط ”. Tetapi bacaan ini hanya diriwayatkan dan dibaca oleh bacaan Qunbul sahaja, tidak dibaca oleh Bazzi.

Dalil as-Syatibiah dalam bab Ummul Quran :

وَعِنْدَ سِرَاطٍ وَالسِّرَاطِ لِ(قُنْبُلَا) بِحَيْثُ أَتَى

4) Membaca dengan silah mim jama’ ketika wasol sahaja.

Contoh : (عليكُمْ) dibaca (عليكُمُوا).

Dalil as-Syatibiah dalam bab Ummul Quran :


وَصِلْ ضَمَّ مِيمِ الْجَمْعِ قَبْلَ مُحَرَّكٍ (دِ)راَكًا وَقَالُونٌ بِتَخْيِيرِهِ جَلَا

5) Membaca dengan silah “ ﻪ ” kinayah ( ﻪ dhamir mufrad) dengan kadar dua harakat,dengan syarat sebelum huruf “ ﻪ” ada huruf yang sukun dan selepas huruf ha’ ada huruf yang berbaris.

Contoh :فِيْهِ هُدَى

Dalil as-Syatibiah dalam bab Ha’ Kinayah :

وَلَمْ يَصِلُوا هَا مُضْمَرٍ قَبْلَ سَاكِنٍ وما قَبْلَهُ التَّحْرِيكُ لِلْكُلِّ وُصِّلَا

وما قَبْلَهُ التَّسْكِينُ (لاِبْنِ كَثِيرِهِمْ )

6) Pada mad munfasil seperti (يَاأَيُّهَا اَّلذِينَ) ,Ibnu Kathir membaca dengan قصر (2 harakat). Pada mad muttasil dibaca dengan توسط(4 harakat).

Dalil as-Syatibiah dalam bab al-Mad wal Qasr :

فَاِنْ يَنفَصِلْ فَالْقَصْرَ بَادِرْهُ طَالِبًا بِخُلْفِهِمَا يُرْوِيك (دَ)رًّا وَمُخْضَلَا

كَجِىءَ وَعَنْ سُوءٍ وَشَاءً اِتِّصَلُهُ وَمَفْصُولُهُ فى أُمِّهَا أَمْرُهُ إِلَى


7) Di dalam satu kalimah yang mempunyai 2 hamzah Qoto’,maka Ibnu Kathir akan membaca dengan mentashilkan hamzah Qoto’ yang kedua tanpa idkhol.

Dalil as-Syatibiah dalam bab Hamzataini min Kalimah :

وَتَسْهِيلْ أُخْرَى هَمْزَتَيْنِ بِكِلْمَةٍ (سما) وَبِذَاتِ الفَتْحِ حُلْفٌ لِتَجْمُلَا

8) Jika terdapat dua huruf hamzah Qoto’ di dalam dua kalimah, maka Ibnu Kathir akan membaca :

A) Bagi bacaan Bazzi :

-Apabila bertemu 2 huruf hamzah Qoto’ yang sama barisnya di dalam dua kalimah, maka Bazzi akan membaca seperti berikut :

i. Apabila sama baris atas, maka huruf hamzah yang pertama akan digugurkan.

ii. Apabila sama berbaris bawah atau sama berbaris depan, maka Bazzi akan mentashilkan huruf hamzah Qoto’ yang pertama.

Dalil as-Syatibiah dalam bab Hamzataini min Kalimataini :

وقَالُونُ و(البَزِّىُّ) فى الفَتْحِ وافَقَا وفى غيرِهِ كالْيَا وكالْوَاوِ سَهَّلَا



B) Bagi bacaan Qunbul :

-Apabila bertemu 2 huruf hamzah Qoto’ yang sama barisnya dalam dua kalimah ,maka Qunbul akan membaca dengan 2 cara (wajah) iaitu:

i. Qunbul akan mentashilkan huruf hamzah Qoto’ yang kedua.

Contoh :

) جاءَ أَمْرُنَا)

ii. Pada cara yang kedua, Qunbul membaca dengan mengibdalkan huruf hamzah yang kedua.

- Sekiranya huruf yang ketiga yang berbaris sukun seperti pada kalimah (جاء أمرنا) iaitu huruf “ م” nya sukun, maka madnya diibdalkan dengan kadar 6 harakat. Tetapi seandainya huruf yang ketiga berbaris seperti pada kalimah (جاءَ أَحَد) iaitu huruf “ح ” nya berbaris, maka madnya diibdalkan dengan 2 harakat sahaja.


Dalil as-Syatibiah dalam bab Hamzataini min Kalimataini:

والأُخْرَى كَمَدٍّ عند ورشٍ (وقنبل) وقد قيل مَحْضُ المَدِّ عنها تَبَدَّلَا


9) Apabila terdapat 2 huruf hamzah Qoto’ yang berbeza barisnya di dalam dua kalimah, Ibnu Kathir akan membaca:

A) Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan huruf hamzah kedua berbaris bawah seperti (تفىء إلى), Ibnu Kathir membaca dengan tashil huruf hamzah kedua.

B) Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan huruf hamzah kedua berbaris depan seperti (جاءَ أُمة), Ibnu Kathir membaca dengan tashil huruf hamzah kedua.

C) Jika huruf hamzah pertama berbaris depan dan huruf hamzah kedua berbaris atas seperti (السفهَاءُ أَلا), maka Ibnu Kathir akan membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua dengan huruf wau.

D) Jika huruf hamzah yang pertama berbaris bawah dan huruf hamzah kedua berbaris atas seperti (من السفهاءِ أوِ ائْتِننَا ), maka Ibnu Kathir membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua kepada huruf ya’.

E) Jika huruf hamzah yang pertama berbaris depan dan huruf hamzah kedua berbaris bawah seperti (يشاءُ إِلَى) ,maka Ibnu Kathir membaca dengan 2 cara (wajah) iaitu :

(a) Tashil huruf hamzah yang kedua.

(b) Ibdal huruf hamzah yang kedua dengan huruf wau.

Dalil as-Syatibiah dalam bab Hamzataini min Kalimataini :

وتسهيل الأخرى فى اختلافهما (سما) تفىء إلى مع جاء أمة أنزلا

نشاء أصبنا والسماء أوئتنا فنوعان قل كاليا وكالواو سهلا

ونوعان منها أبدلا منهما وقل يشاء إلى كالياء أقيس معدلا

10) Menghidupkan huruf ya’ idhofah () yang sukun kepada yang berbaris atas apabila bertemu dengan huruf hamzah yang berbaris atas.

Contoh (إنىْ أعلم) kepada (إنىَ أعلم ).

Dalil as-Syatibiah dalam bab Ya al-Idofah:

فَتِسْعُونَ معْ هَمْزٍ بفتحٍ وتِسْعُهَا (سما)





   Kredit : Manhaj Qiraat 10,Haji Mohd Nazri bin Abdullah

















Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

0 comments

Leave a Reply