Manhaj cara bacaan Qalun dan Warsh

1. Membaca Basmalah antara dua surah kecuali antara surah Anfal dan Taubah.

Dalil as-Syatibi dalam bab Basmalah:

وَبَسْمَلَ بَيْنَ سُورَتَيْنِ (بِ)سُنَّةٍ

2.Pada kalimah (مالك) di dalam surah al-Fatihah,Qalun menghazafkan alif menjadi (ملك).

Dalil as-Syatibi dalam bab Ummul Quran:

وَمَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (رَ)اوِيهِ (نَ)اصِرٌ

3.Membaca dengan silah mim jama’ ketika wasol sahaja dengan dua wajah. Wajah pertama biasa (sukun) dan wajah yang kedua silah. Contohnya,(عليكم ) di baca dengan)(عليكموا). Sekiranya selepas mim jama’ ada huruf hamzah Qato’,maka riwayat Qolun akan membaca silah mim jama’ dengan 2 dan 4 harakat.

Contoh:

(عَلَيْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ) dibaca dengan (عَلَيْهِمُوآ ءَأَنذَرْتَهُمُوا )

Dalil as-Syatibi dalam bab Ummul Quran:

وَصِّلْ ضَمَّ مِيمِ الْجَمْعِ قَبْلَ مُحَرَّكٍ دِرَاكًا (وَقَالُونٌ) بِتَخْيِيرِهِ جَلَا

4.Pada hukum mad Munfasil,Qalun membaca dengan dua wajah. Wajah pertama dibaca dengan قصر (dua harakat) dan wajah yang kedua توسط (4 harakat). Pada hukum mad Muttasil,Qalun membaca dengan توسط (4 harakat).
Dalil as-Syatibi :

Dalil mad Muttasil dalam bab Mad wal Qasr:

إذا ألف أو ياءها بعد كسرة أو الواو عن ضم لقى الهمز طولا

Dalil mad Munfasil dalam bab Mad wal Qasr:

فإن ينفصل فالقصر (ب)ادره طالبا بخلفهما

5.Pada satu kalimah yang mempunyai 2 huruf hamzah (ء) Qato, Qalun akan membaca dengan tashil pada huruf hamzah Qato’ yang kedua dan idkhol pada huruf hamzah (ء) Qato’ yang pertama. 

Contoh: أَؤُنَبئكم) (أَئِذَا)، (ءَأَنذرتهم))

Dalil tashil dalam bab Hamzataini min Kalimah:

وَتَسْهِيلُ أُخْرَى هَمْزَتَيْنِ بِكِلْمَةٍ سَمَا

Dalil Idkhol dalam bab Hamzataini min Kalimah:

وَمَدُّكَ قَبْلَ الْفَتْحِ وَالْكَسْرِ حُجَّةٌ (بِ)هَا

وَمَدُّكَ قَبْلَ الضَّمِّ لَبَّى حَبِيبُهُ بِخُلْفِهِمَا (بَ)رًّا

6. A) Apabila bertemu dua huruf hamzah (ء) Qato’ dalam dua kalimah yang sama barisnya, maka Qalun akan membaca seperti berikut:

i. Apabila sama baris atas (فتح)

Contoh:جاءَ أَحدكم

Maka huruf hamzah (ء) yang pertama akan isqot (digugurkan).

ii. Apabila sama baris bawah,contohnya (هَؤُلاَءِ إِنْ) atau sama baris depan,contohnya (أولياءُ أُولئك), maka Qalun akan mentashilkan huruf hamzah (ء) Qato’ yang pertama.

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimataini:

(وَقَالُونُ) وَالْبَزِّيُّ فِى الْفَتْحِ وَافَقَا وَفِى غَيْرِهِ كَالْيَا وَكَالْوَاوِ سَهَّلاَ

B) Apabila bertemu dua huruf hamzah Qato’ (ء) di dalam dua kalimah yang berbeza barisnya,

Contoh:

تفيءَ إِلى ، جاءَ أُمة ، نشاءُ أَصَبْنَا ، وَالسَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا ، يَشَاءُ إِلي

Maka Qalun akan membaca seperti berikut:

i. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan hamzah kedua berbaris bawah seperti (تَفِىءَ إِلى), maka Qalun akan membaca dengan tashil huruf hamzah yang kedua.

ii. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan hamzah kedua berbaris depan seperti (جَاءَ أُمَّةٌ), maka Qalun akan membaca dengan tashil huruf hamzah yang kedua.

iii. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris depan dan hamzah kedua berbaris atas seperti (السُّفَهَاءُ أَلَا), maka Qalun akan membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua dengan Wau (واو) menjadi (السُّفَهَاءُ وَلاَ).

iv. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris bawah dan hamzah kedua berbaris atas seperti (مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائتِنَا), maka Qalun akan membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua dengan ya (ياء) menjadi (مِنَ السَّمَاءِ يَوِائتِنَا).

v. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris depan dan hamzah kedua berbaris bawah seperti (يَشَاءُ إِلى), maka Qalun akan membaca dengan dua wajah:

a) Tashil huruf hamzah yang kedua.

b) Ibdal huruf hamzah yang kedua dengan wau menjadi (يَشَاءُ وِلى).

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimataini:

وَتَسْهِيلُ الْأُخْرَى فىِ اخْتِلاَفِهِمَا (سَمَا) تَفِىءَ إِلَى مَعْ جَاءَ أُمَّةً اُنزِلَا

نَشَاءُ أَصَبْنَا وَالسَّمَاءِ أَوِائْتِنَا فَنَوْعَانِ قُلْ كَالْيَا وَكَالْوَاوِ سُهِّلَا

وَنَوْعَانِ مِنهَا أُبْدِلَا مِنْهُمَا وَقُلْ يَشَاءُ إِلَى كَالْيَاءِ أَقْيَسُ مَعْدِلَا

7. Mengidghamkan huruf ( ت ) pada huruf ( ذ ) di dalam kalimah (اِتَّخَذْتُم).

Contoh:

ثُمَّ أخذْتُهَا

dibaca

ثُم أَخَذتُّهَا


لَئِنِ اتَّخَذْتَ

dibaca

لئن اتَّخَذتَّ


Dalil as-Syatibi dalam bab Huruf Qurubat Makharijiha:

...اتَّخَذْتُمُوا أَخَذْتُمْ وَفِى اْلإِفْرَادِ (عَ)اشَرَ (دَ)غْفَلَا

8. Menghidupkan huruf ya idhofah ( يا الإضافة ) yang sukun kepada berbaris atas apabila bertemu dengan huruf hamzah Qato’ samaada :

Huruf hamzah tersebut berbaris atas seperti ( إنِّىْ أَعْلَم ) kepada ( إنِّىَ أَعْلَم )

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya’ al-Idhofah :

فَتِسْعُونَ مَعْ هَمْزٍ بِفَتْحٍ وَتِسْعُهَا (سَمَا)

Atau huruf hamzah tersebut berbaris bawah seperti ( بَناتىْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِين ) kepada ( بَناتَى إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِين ) .

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya’ al-Idhofah :

وَثِنْتَانِ مَعْ خَمْسِيْنَ مَعْ كَسْرِ هَمْزَةٍ بِفَتْحٍ (أُ) ولِى حُكْمٍ

Atau huruf hamzah tersebut berbaris depan seperti ( إنِّى أعِيْذُهَا) kepada (إنِّيَ أعِيْذُهَا) .

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya’ al-Idhofah :

وَعَشْرٌ يَلِيْهَا الْهَمْزُ بِالضَّمِّ مُشْكَلَا فَعَنْ (نَافِعٍ) فَافْتَحْ

9. Pada kalimah ( النَّبِى ) ,Qalun akan menambah huruf hamzah dan membaca dengan mad muttasil dengan kadar 4 harakat menjadi ( النَّبِىء ) .

Dalil as-Syatibi dalam bab Surah al-Baqarah :

وَجَمْعًا وَفَرْدًا فِى النَّبِىءِ وَفِى النُّبُو ءَةَ الْهَمْزَ كُلٌّ ( غَيْر نَافِعٍ ) ابْدَلَا


10. Mensukunkan huruf ha’ ( ه ) pada setiap kalimah ( هو ) dan ( هي ) ,apabila kalimah tersebut didahului oleh huruf lam atau wau atau fa.

Contoh:

Huruf lam (ل)

لَهُوَ

dibaca

لَهْوَ


لَهِىَ

dibaca

لَهْىَ


Huruf wau (و)

وَهُوَ

dibaca

وَهْوَ


وَهِىَ

dibaca

وَهْىَ


Huruf fa ( ف )

فَهُوَ

dibaca

فَهْوَ


فَهِىَ

dibaca

فَهْىَ


Dalil as-Syatibi dalam bab Surah al-Baqarah :

وَهَا هُوَ بَعْدَ الْوَاوِ وَالْفَا وَلَامِهَا وَهَا هِيَ أَسْكِنْ رَاضِيًا (بَ)ارِدًا حَلاً

11. Pada kalimah Taurah ( التَّوْرَىة ) ,Qalun akan membaca dengan dua wajah iaitu Fatah dan Taklil.

Dalil as-Syatibi dalam bab Surah Ali Imran :

وَإِضْجَاعُكَ التَّوْرَاةَ مَا رُدَّ حُسْنُهُ وَقُلِّلَ فِى جُوْدٍ وَبِالْخُلْفِ (بَ)لَّلَا

12. Pada kalimah هأنتم,riwayat Qalun akan membaca dengan Ithbat huruf alif ( ا ) dan tashil huruf hamzah ( ء ) Qato’.

Dalil as-Syatibi dalam bab Surah Ali Imran :

ولا الف فى ها هأتم زكا جنا وسهل (أ) خا حمد و كم مبدل جلا


MANHAJ (CARA)BACAAN WARSH

1. Membaca Basmalah dan tanpa Basmalah (saktah dan wasol) antara dua surah kecuali antara surah Anfal dan Taubah.

Dalil as-Syatibi dalam bab Basmalah :

وَصِلْ وَسْكُتَنْ كُلٌ (جَ)لَا يَاهُ حَصَّلَا

وَفِيهَا خِلَافٌ (جِ)يْدُهُ وَاضِحُ الطُّلَا

2. Menghazafkan (buang) alif pada kalimah (مالك) di dalam surah al-Fatihah sahaja menjadi (ملك).

Dalil as-Syatibi dalam bab Ummul Quran :

وَمَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (رَ)اوِيهِ (نَ)اصِرٌ

3. Membaca dengan silah mim jama’ sekiranya selepas mim jama’ terdapat huruf hamzah Qato’.

Contohnya :

(عَلَيْهِمْ ءَانذَرْتَهُمْ ) dibaca (عَلَيْهِمُوآ ءَانذَرْتَهُمْ ) dengan kadar 6 harakat madnya.

Dalil as-Syatibi dalam bab Ummul Quran :

وَمِنْ قَبْلِ هَمْزِ الْقَطْعِ صِلْهَا لِ(وَرْشِ)هِمْ

4. Pada mad munfasil seperti (يا أيها الذي) dan mad muttasil seperti (جاء) , Warsh membaca dengan 6 harakat madnya.

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Mad wal Qasr :

فَاِنْ يَنفَصِلْ فَالْقَصْرَ بَادِرْهُ طَاِلبًا بِخُلفِهِمَا يُرْوِيك دَرًّا وَمُخضَلا

كَجِىءَ وَعَنْ سُوءٍ وَشَاءً اِتِّصَلُهُ وَمَفْصُولُهُ فِىِ أُمِّهَا أَمْرُهُ إِلَى

5. Pada mad badal (الأَخِرَة ، ءَامَنَ ) Warsh membaca dengan tiga wajah madnya iaitu 2,4 dan 6 harakat.

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Mad wal Qasr :

وَمَا بَعْدَ هَمْزٍ ثَابِتٍ أَوْ مُغَيَّرٍ فَقَصْرٌ وَقَدْ يُرْوَى لِ(وَرْشٍ) مُطَوَّلَا وَوَسَّطَهُ

6. Pada mad lin yang dihujung kalimah tersebut terdapat huruf hamzah seperti (شَيْئًا ، شَيْء ) dan yang seumpama dengannya, Warsh membaca dengan 2 wajah iaitu 4 dan 6 harakat madnya.

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Mad wal Qasr :

وَإِنْ تَسْكُنِ الْيَا بَيْنَ فَتْحٍ وَهَمْزَةٍ بِكِلْمَةٍ اوْ وَاوٌ فَوَجْهَانِ جُمِّلَا

بِطُولٍ وَقَصْرٍ وَصْلُ (وَرْشٍ)

7. Pada satu kalimah yang mempunyai dua huruf hamzah Qato’ seperti ( ءَأنْذَرْتَهُمْ ،أَءُنَبِّئُكُمْ ، أَءِذَا ) , Warsh membaca dengan tashil pada huruf hamzah yang kedua.

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimah :

وَتَسْهِيلُ أُخْرَى هَمْزَتَيْنِ بِكِلْمَةٍ (سَمَا) وَبِذَاتِ الَفَتْحِ خُلْفٌ لِتَجْمُلَا

Warsh mempunyai bacaan yang kedua sekiranya kedua-dua huruf hamzah Qato’ tersebut berbaris atas. Contohnya ( ءَأنْذَرْتَهُمْ ) , maka Warsh membaca dengan 6 harakat madnya iaitu pada huruf hamzah Qato’ yang pertama sekiranya huruf yang ketiga iaitu nun berbaris sukun. Tetapi sekiranya huruf yang ketiga tersebut berbaris seperti (ءَأَلِدُ) iaitu huruf lam berbaris, maka Warsh hanya membaca madnya dengan 2 harakat sahaja pada huruf hamzah Qato’ yang pertama.

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimah :

وَقُلْ أَلِفًا عَنْ أَهْلِ مِصْرَ تَبَدَّلَتْ لِ(وَرْشٍ) وَفِى بَغْدَادَ يُرْوَى مُسَهَّلَا

8. A) Apabila bertemu dua huruf hamzah Qato’ yang sama barisnya dalam dua kalimah, maka Warsh membacanya dengan 2 cara iaitu :

i. Warsh akan mentashilkan huruf hamzah Qato’ yang kedua.

Contohnya :

( أَوْلِيَاءُ أُوْلَئِك )، ( عَلَى الْبِغَاءِ إِن )، ( جَاءَ أَمْرُنَا )

ii. Bacaan yang kedua pula, Warsh mentahkikkan huruf hamzah yang pertama dan mengibdalkan huruf hamzah yang kedua. Sekiranya huruf yang ketiga berbaris sukun seperti pada kalimah ( جَاءَ أَمْرُنَا ) iaitu huruf mim nya sukun ,maka madnya diibdalkan dengan 6 harakat .Tetapi jika huruf yang ketiga berbaris seperti pada kalimah ( أَوْلِيَاءُ أُوْلئِكَ ) iaitu huruf lam nya berbaris, maka madnya diibdalkan dengan 2 harakat sahaja.

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimataini :

وَالأُخْرَى كَمَدٍّ عِنْدَ (وَرْشٍ) وَقُنْبُلٍ وَقَدْ قِيلَ مَحْضُ الْمَدِّ عَنْهَا تَبَدَّلَا

# Khusus pada kalimah ( هَؤُلَاءِ إِن ) di dalam surah al-Baqarah dan ( عَلَى الْبِغَاءِ إِن ) dalam surah an-Nur, Warsh mempunyai wajah yang ketiga iaitu mengibdalkan huruf hamzah Qato’ yang kedua dengan huruf ya’ iaitu ( هَؤُلَاءِ يِنْ) dan ( عَلَى الْبِغَاءِ يِن).

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimataini :

وَفِى هَؤُلَا إِنْ وَالْبِغَا إِنْ لِ(وَرْشِ)هِمْ

بِيَاءٍ خَفِيفِ الْكَسْرِ بَعْضُهُمْ تَلَا

B) Apabila bertemu dua huruf hamzah Qato’ yang berbeza barisnya dalam dua kalimah, maka Warsh membaca seperti berikut :

i. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan hamzah kedua berbaris bawah seperti ( تَفِىءَ إِلَى ) , maka Warsh membaca dengan tashil huruf hamzah yang kedua.

ii. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris atas dan hamzah kedua berbaris depan seperti ( جَاءَ أُمَّةٌ ) ,maka Warsh membaca dengan tashil huruf hamzah yang kedua.

iii. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris depan dan hamzah kedua berbaris atas seperti ( السُفَهَاءُ أَلَا ) ,maka Warsh membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua dengan wau menjadi ( السُّفَهَاءُ وَلا ). 
iv. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris bawah dan hamzah kedua berbaris atas seperti ( مِنَ السَّمَاءِ أَوِائتِنَا ) ,maka Warsh membaca dengan ibdal huruf hamzah yang kedua dengan huruf ya menjadi ( مِنَ السَّمَاءِ يَوِائتِنا ). 
v. Jika huruf hamzah yang pertama berbaris depan dan hamzah kedua berbaris bawah seperti ( يَشَاءُ إِلَى ),maka Warsh membaca dengan dua wajah iaitu :

a) Tashil huruf hamzah yang kedua.

b) Ibdal huruf hamzah yang kedua dengan huruf wau menjadi ( يَشَاءُ وِلى ).

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzataini min Kalimataini :

وَتَسْهِيلُ الأُخْرَى فِى اخْتِلَافِهِمَا (سَمَا) تَفِىءَ إِلَى مَعْ جَاءَ أُمَّةً أُنْزِلَا

نَشَاءُ أَصَبْنَا وَالسَّمَاءِ أَوِائْتِنَا فَنَوْعَانِ قُلْ كَالْيَا وَكَالْوَاوِ سَهَّلَا

وَنَوْعَانِ مِنْهَا أُبْدِلَا مِنْهُمَا وَقُلْ يَشَاءُ إِلَى كَالْيَاءِ أَقْيَسُ مَعْدِلا

9. Pada bab Hamzah Mufrad,Warsh mengibdalkan huruf hamzah yang terletak pada wazan (ف) fe’el.

Contoh : ( يُؤْمِنُوْنَ ) menjadi ( يُوْمِنُوْنَ ).

Dalil as-Syatibi dalam bab Hamzah Mufrad :

إِذَا سَكَنَتْ فَاءً مِنَ الْفِعْلِ هَمْزَةٌ فَ(وَرْشٌ) يُرِيهَا حَرْفَ مَدٍّ مُبَدِّلَا

10. Warsh akan memindahkan (نقل) huruf hamzah Qato’ yang berbaris kepada huruf sebelumnya yang sukun.

Contoh :

( مَنْ ءَامَنَا ) menjadi ( مَنَامَنَ )

Dalil as-Syatibi dalam bab Naqal :

وَحَرِّكْ لِ(وَرْشٍ) كُلَّ سَاكِنٍ اخِرٍ صَحِيحٍ بِشَكْلِ الْهَمْزِ وَاحْذِفْهُ مُسْهِلَا

11. Warsh mengidghamkan huruf (ت) ke dalam huruf (ذ) di dalam kalimah ( اِتَّخَذْتُم ).

Contoh :

ثم أخذْتُهَا

dibaca

ثم أَخَذتُّهَا


لَئِنِ اتَّخَذْتَ

dibaca

لئن اتَّخَذتَّ
Dalil as-Syatibi dalam bab Huruf Qurubat Makhrijiha :

اتَّخَذْتُمُوا أَخَذْتُمْ وَفِى الإِفَرَادِ (عَ)اشَرَ (دَ)غْفَلَا …

12. A)Taklil atau Imalah Sughra, cara bacaannya adalah diantara Fatah dan Imalah Kubra. Warsh membaca fatah dan taklil dan pada zawatil Ya’ ( ذوات اليا ) yang dihujungnya bukan huruf (ر) seperti (مُوسَى) dan seumpama dengannya. Tetapi sekiranya dihujungnya ada huruf (ر) seperti (بُشْرَى) dan seumpama dengannya, maka Warsh membaca dengan taklil sahaja tanpa khilaf.

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Fath wal Imalah :

وَذُو الرَّاءِ (وَرْشٌ) بَيْنَ بَيْنَ وَفِى ِأَرَا

كَهُمْ وَذَوَاتِ الْيَا لَهُ الْخُلْفُ (جُ)مِّلَا

B) Warsh juga akan mentaklilkan kalimah yang dihujungnya terdapat huruf (ر) yang berbaris bawah dan sebelumnya ada huruf alif seperti ( أبْصَارِهِمْ ) dan seumpama dengannya.

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Fath wal Imalah :

وَ(وَرْشٌ) جَمِيعَ الْبَابِ كَانَ مُقَلِّلَا

C) Warsh akan mentaklilkan kalimah ( كَافِرِين ) dan ( الْكَافِرِين ) .

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Fath wal Imalah :

وَ(وَرْشٌ) جَمِيعَ الْبَابِ كَانَ مُقَلِّلَا

Perhatian :

Sekiranya terdapat dalam satu ayat (dalam satu nafas bacaan) mad badal dan Zawatil Ya (fatah dan taklil) seperti فَتَلَقَّى ءَادَمُ ، ,maka Warsh membaca dengan :

1.Fatah Zawatil Ya dengan 2 dan 6 harakat mad badal.

2.Taklil Zawatil Ya dengan 4 dan 6 harakat mad badal.

13. Warsh akan menipiskan huruf (ر) yang berbaris atas atau berbaris depan dengan syarat:

A) Sebelum huruf Ra ada huruf Ya yang sukun di dalam satu kalimah seperti ( بَشِيْرًا ),( خَيْرٌ لَكُمْ ) .

B) Sebelum huruf Ra ada huruf yang berbaris bawah di dalam satu kalimah seperti ( سِرَاجًا ) ( مُبَشِّرًا ),

C) Sebelum huruf Ra ada huruf yang sukun dan sebelumnya berbaris bawah serta huruf yang sukun tersebut bukanlah terdiri dari huruf-huruf Isti’la’ kecuali huruf (خ) seperti ( إجْرَامِى )( إخْرَاج ),

Dalil as-Syatibi dalam bab ar-Ra’:

وَرَقَّقَ (وَرْشٌ) كُلَّ رَاءٍ وَقَبْلَهَا مُسَكَّنَةً يَاءٌ أَوِ الْكَسْرُ مُوصَلَا

وَلَمْ يَرَ فَصْلًا سَاكِنًا بَعْدَ كَسْرَةٍ سِوَى حَرْفِ الإِسْتِعْلَا سِوَى الخَا فَكَمَّلَا

14. Warsh akan menebalkan huruf lam yang berbaris atas sama ada bertasydid atau tidak sekiranya sebelum huruf lam terdapat huruf (ص) atau (ط) atau (ظ) ,dan ketiga –tiga huruf tersebut berbaris sukun ataupun berbaris atas.

Contoh :

( مَطْلَعِ ) ، ( إصْلَاح ) ، ( الصَّلَوة )

Dalil as-Syatibi dalam bab al-Lam :

وَغَلَّظَ (وَرْشٌ) فَتْحَ لَامٍ لِصَادِهَا أَوِ الطَّاءِ أَوْ لِلظَّاءِ قَبْلُ تَنَزُّلَا

إِذَا فُتِحَتْ أَوْ سُكِنَتْ كَصَلَاتِهِمْ وَمَطْلَعِ أَيْضًا ثُمَّ ظَلَّ وَيُوصَلَا

15. Dalam bab Ya’ Idhofah, Warsh akan menghidupkan huruf Ya Idhofah yang sukun kepada berbaris atas apabila bertemu dengan huruf hamzah yang berbaris atas seperti ( إنِّىْ أَعْلَم ) menjadi ( إنِّىَ أَعْلَم ).

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya al-Idhofah :

فَتِسْعُونَ مَعْ هَمْزٍ بِفَتْحٍ وَتِسْعُهَا (سَمَا)

Atau huruf hamzah yang berbaris bawah seperti ( بَنَاتِىْ إِن كُنْتُم فَاعِلِين ) dibaca ( بَنَاتِىَ إِن كُنْتُم فَاعِلِين ).

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya al-Idhofah :

وَثِنْتَانِ مَعْ خَمْسِينَ مَعْ كَسْرِ هَمْزَةٍ بِفَتْحٍ (أُ) ولِى حُكْمٍ

Atau huruf hamzah yang berbaris depan seperti ( إنِّىْ أُعَيذُهَا ) menjadi ( إنِّىَ أُعِيذُهَا ) .

Dalil as-Syatibi dalam bab Ya al-Idhofah :

وَعَشْرٌ يَلِيهَا الْهَمْزُ بِالضَّمِّ مُشْكَلَا فَعَنْ (نَافِعٍ) فَافْتَحْ

16. Pada kalimah ( النَّبِى ) ,Warsh menambah huruf hamzah dan membaca dengan mad muttasil dengan kadar 6 harakat menjadi ( النَّبِىء ).

Dalil as-Syatibi dalam bab Surah al-Baqarah :

وَجَمْعًا وَفَرْدًا فِى النَّبِىءِ وَفِى النُّبُو ءَةَ الْهَمْزَ كُلٌّ (غَيْرَ نَافِعٍ) أَبْدَلَا

17. Pada huruf-huruf tahaji yang terdapat pada awal surah, Warsh membaca dengan Taklil pada huruf Ra dalam ( الر ) pada awal surah Yunus,Hud,Yusuf,Ibrahim,Hijr dan ( المر ) pada surah ar-Ra’du.

Dalil as-Syatibi dalam bab surah Yunus :

وَذُو الرَّا لِ(وَرْشٍ) بَيْنَ بَيْنَ

18. Warsh membaca dengan Taklil pada huruf ( الها ) dan ( اليا ) pada ( كهيعص ) diawal surah Maryam.

Dalil as-Syatibi dalam bab surah Yunus :

وَ (نَافِعٌ) لَدَى مَرْيَمٍ هَا يَا

19. Pada huruf Ha dalam surah ( طه ), Warsh membaca dengan Imalah.(satu-satunya tempat dalam al-Quran yang Warsh membaca dengan Imalah).

Dalil as-Syatibi dalam bab surah Yunus :

وَتَحْتُ (جَ)نًى

20. Pada huruf ( الحا ) dalam semua surah yang bermula dengan ( حم ) ,Warsh membaca dengan Taklil.

Dalil as-Syatibi dalam bab surah Yunus :

وَحَا (جِ)يدُهُ

21. Pada kalimah ( التَّوْرَىةَ ) yang terdapat pada seluruh al-Quran, Warsh membaca dengan Taklil.

Dalil as-Syatibi dalam bab surah Ali Imran :

وَإِضْجَاعُكَ التَّوْرَاةَ مَا رُدَّ حُسْنُهُ وَقُلِّلَ فِى (جَ)وْدٍ وَبِالْخُلْفِ بَلَّلَا




Kredit : Manhaj Qiraat 10,Haji Mohd Nazri Bin Abdullah

 






Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

0 comments

Leave a Reply