Manhaj cara bacaan Harith dan Duri

1) Membaca basmalah di antara dua surah kecuali di antara surah al-Anfal dan Bara’ah, di sini dibaca dengan waqf atau sakht atau wasal.

2)Membaca dengan tawassut pada dua mad iaitu al-muttasil dan al-munfasil dengan kadar empat harakat
3)Membaca dengan idgham pada dhal idh kecuali pada huruf jim. Membaca idgham pada dal qad, ta’ ta’nith,lam hal dan bal pada keseluruhan huruf-hurufnya.

Membaca dengan idgham pada huruf ba’ yang majzum ke dalam huruf fa’ contohnya (قال اذهب فمن تبعك منهم ), dan membaca dengan idgham fa’ majzumah ke dalam huruf ba’ pada ( إن نشأ نخسف بهم ) dalam surah Saba’. Riwayah al-Laith iaitu Abu Harith membaca dengan idgham pada lam majzumah ke dalam huruf dhal pada ( يفعل ذلك ) di mana sahaja di dalam al-Quran yang ada lafaz ini.

Membaca dengan idgham dhal ke dalam huruf ta’ pada ( عذت ),( فنبذتها ),( أتخذتم ) dan ( أخذتم ). Membaca idgham pada tha’ ke dalam huruf ta’ pada ( أورثتموها ), ( لبثت ) dan ( لبثتم ).

4)Membaca imalah di tempat diimalahkan oleh Imam Hamzah dalam bab al-Alifat dan beliau menambah imalah tersebut kepada sebahagian lafaz-lafaz lain sepertimana yang dijelaskan di dalam kitab-kitab Qiraat.

5)Membaca imalah pada huruf sebelum ha’ ta’nith ketika waqaf contoh ( رحمة ) dan ( الملئكة ) dengan syarat-syarat yang khusus.

6)Membaca pada ta’ maftuhah ketika waqaf dengan ha’ contoh ( شجرت ), ( بقيت ) dan ( وجنت ).

7)Membaca dengan sukun ya’ al-idhofah pada (قل لعبادي الذين ءامنوا ) dalam surah Ibrahim dan ( يعابدي الذين ) dalam surah al-Ankabut dan al-Zumar.

8)Membaca dengan thabitkan ya’ za’idah pada ( يوم يأتي ) dalam surah Hud dan ( ما كنا نبغي ) dalam surah al-Kahf dalam keadaan wasal.



Kredit : Dinamika Ilmu Qira’at Qur’aniyyah
Tags:

Quran

Sesungguhnya Al Qur’an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar. (Surat Al Isra’:9)

0 comments

Leave a Reply